Automobilių pramonė naudoja gamyboje vis daugiau plastiko. Didėjantis automobilių plastiko atliekų srautas pareikalaus kur kas daugiau lėšų šioms atliekoms surinkti ir sutvarkyti. Ar Lietuvoje tinkamai sutvarkomas neigiamą rinkos vertę turintis automobilių plastikas?

„Automobilių gamintojams metalines dalis keičiant plastikinėmis ateityje neišvengiamai daugės plastiko atliekų. Dėl to gamintojai ir importuotojai, kuriems yra pareiga finansuoti eksploatuoti netinkamų transporto priemonių tvarkymą, turės tam skirti daugiau lėšų“, – sako Eksploatuoti netinkamų transporto priemonių tvarkytojų asociacijos vadovas Vladimiras Jankoit.

Pasak V. Jankoit, šiuo metu rinkoje susiklosčiusi situacija, kai beveik du trečdaliai automobilių pardavėjų nevykdo teisės aktuose numatytą pareigą organizuoti ir finansuoti automobilių tvarkymo sistemą.

„Metalo turinčios automobilių atliekos, pavyzdžiui, kėbulai, sparnai, filtrai ar akumuliatoriai turi teigiamą vertę rinkoje ir problemų dėl šių atliekų tvarkymo beveik nėra. Tačiau neigiamą rinkos vertę turinčių atliekų, prie kurių priskiriamas ne tik automobilių plastikas, bet ir panaudota alyva, užterštos pašluostės, guma, stiklas, kėbulas ir salono dalys, surinkimas ir tvarkymas kainuoja“, – sako Gamintojų ir importuotojų asociacijos vadovas Alfredas Skinulis.

Pagal Europos Sąjungos ir Lietuvos teisės aktus 95 proc. eksploatuoti netinkamų transporto priemonių dalių turi būti panaudotos pakartotinai arba perdirbtos. Netinkami naudojimui automobiliai turi būti nugabenti tik į apdorojimo įmones, atitinkančias teisės aktų nustatytus reikalavimus.

Aplinkos apsaugos agentūros duomenimis, 2016 metais buvo surinkta 32,3 tūkst. tonų eksploatuoti netinkamų automobilių, o  apdorojimui (naudojimui ar šalinimui) buvo paruošta 31,2 tūkst. tonų.

Eksploatuoti netinkamų transporto priemonių tvarkytojų asociacija skaičiuoja, kad Lietuvoje kasmet išardoma apie 50-60 tūkst. tonų senų automobilių. Apie 30 proc. atliekų (15-20 tūkst. tonų) yra rinkoje vertės neturinčios plastiko ir kitos automobilių dalys, kurios dėl transporto priemonių importuotojų nustatytų pareigų ir užduočių nevykdymo neišvengiamai patenka į buitinių atliekų sąvartynus, aplinką ir ją teršia. Kartais šios atliekos tiesiog deginamos.

„Automobilių plastiko atliekos susmulkinamos ir panaudojamos kitų gaminių gamybai ar energijai išgauti. Iš Lietuvos susmulkinto plastiko atliekos išvežamos į užsienį“, – komentuoja bendrovės „Atliekų tvarkymo centras“ vykdomoji direktorė Kristina Štelmokaitienė.

Gamintojų ir importuotojų asociacija kartu su Eksploatuoti netinkamų transporto priemonių tvarkytojų asociacija yra sukūrusi senų automobilių tvarkymo sistemą. Asociacija organizuoja ir finansuoja automobilių ardymo metu susidarančių neigiamą rinkos vertę turinčių atliekų tinkamą sutvarkymą. Tokiu būdu užtikrinama, kad automobilių atliekos nepatenka į aplinką ir yra tinkamai sutvarkomos. Gyventojai daugiau informacijos, kur nemokamai gali priduoti seną automobilį, gali rasti http://autotvarkymas.lt/entp-turetojams/ arba www.atliekos.lt.

Nemažai automobilių atliekų surenkama kasmet vykdomų aplinkosauginių projektų „Mes rūšiuojam automobilių atliekas“ ir „Mes rūšiuojam autoservise“ metu.