Seime ketinama peržiūrėti ir sugriežtinti teisės aktus, susijusius su senų automobilių ardymu ir perdirbimu, kad Lietuva įgyvendintų nuo šių metų sausio įsigaliojusius Europos Sąjungos (ES) reikalavimus perdirbti ar pakartotinai panaudoti net 95 proc. seno automobilio.

Nuo šių metų sausio Lietuva yra įsipareigojusi užtikrinti visų surinktų eksploatuoti netinkamų transporto priemonių ir jų dalių perdirbimą ar kitokį naudojimą iki 95 proc., skaičiuojant pagal automobilio masę.  Tokios normos yra numatytos Europos Parlamento ir Tarybos direktyvoje „Dėl eksploatuoti netinkamų transporto priemonių“. Jei vidutinis automobilis sveria maždaug 1600 kg, vadinasi, pakartotinai naudojama (naudojamos automobilių dalys), perdirbama (automobilyje esantis metalas, plastikas, stiklas ir kt.) ar kitaip panaudojama (pvz., senos padangos panaudojamos kaip kuras) turi būti apie 1500 kg.

Seimo Aplinkos komiteto narys Arūnas Dudėnas sako, jog senų automobilių perdirbimo srityje kol kas vyrauja chaosas, o norint pasiekti ES direktyvų iškeltą kartelę, reikia sutvarkyti sistemą, parengti teisės aktų projektus, juos priimti ir įgyvendinti. Dabar parlamentaras šioje srityje mato nemažai spragų šioje srityje.

„Pasigilinęs į situaciją, matau, kad bus ką veikti. Privalome susitvarkyti taip, kad įgyvendintume pakankamai griežtus reikalavimus“, – sako Seimo narys A.Dudėnas. Anot jo, pakankamai didelė problema yra tai, kad dabar senus automobilius ardo kas kaip nori, o susidariusias atliekas šalina ne pagal reikalavimus. Didesnių miestų kiemuose vietą užgriozdinančius automobilius sudėtinga surinkti dėl neišspręstų nuosavybės klausimų, neaiškiai apibrėžtų įvairių institucijų galių ir funkcijų.

Gamintojų ir Importuotojų Asociacijos vadovas Alfredas Skinulis ragina dar iki pakeičiant teisės aktus pasirūpinti, kad senas automobilis būtų išardytas tų tvarkytojų, kurie dirba pagal nustatytus reikalavimus ir atsakingai elgiasi su nevertingomis atliekomis.  Eksploatuoti netinkamų transporto priemonių tvarkytojų asociacijos (ENTPTA) vadovas Vladimir Jankoit informuoja, kad norintys tai padaryti, gali prisidėti prie projekto „Mes rūšiuojam. Daugiau erdvės kiemuose“ pavasarinės akcijos, kuri baigsis birželio 30 dieną. Šios akcijos metu seną automobilį licencijuotiems tvarkytojams priduoti galima paskambinus  tel. 8 600 900 30 arba parašius atliekos@gia.lt. Tinkamai senu automobiliu pasirūpinę asmenys bus skatinami specialiais prizais, kurių sąrašą galima rasti www.mesrusiuojam.lt.

Kaip žinia, Lietuvoje kasmet išardoma 50-60 tūkst. tonų senų automobilių, iš kurių apie 30 proc. (t.y. 15-20 tūkst. tonų) susidaro nevertingos plastiko, gumos, stiklo, salono apdailos ir kitokių automobilinių dalių atliekos. Senus automobilius supirkinėja ne tik legalūs, bet ir nelegalūs ardytojai, kurie vertingas dalis priduoda į antrinę rinką, metalą parduoda, o gumos, stiklo, plastiko atliekas šalina į pamiškes, buitinių atliekų konteinerius ir pan.. Nuo šių metų pradžios įvedus naujus reikalavimus senų automobilių atliekų tvarkymui, gamintojams ir importuotojams teko padidinti finansavimą nenaudojamų automobilių atliekų tvarkymui.

Pagal teisės aktus, kurių įgyvendinimą prižiūri Aplinkos ministerijai pavaldžios institucijos bei policija, seno, nebevažiuojančio automobilio savininkas  privalo pasirūpinti seno automobilio atliekų sutvarkymu. Jei to nepadarys, jis gali būti nubaustas už neeksploatuojamos, paliktos be priežiūros transporto priemonės laikymą bendro naudojimo vietose. Reikalingą informaciją galima rasti ir šioje vaizdo medžiagoje: https://www.youtube.com/watch?v=NHMlQG7Mfv0.